Geen uitspraak Cannabis BevrijdingsDag

De Eindhovense VVD diende tijdens de raadsvergadering een actuele motie in om de Cannabis BevrijdingsDag welkom te heten in Eindhoven. Dit evenement zou volgens de VVD in Eindhoven gehouden moeten worden en de actuele motie vroeg dan ook dat de gemeenteraad haar bestuurlijke steun zou uitspreken.

Regulering cannabisteelt
Deze bestuurlijke steun is er echter niet gekomen. De VVD besloot samen met de SP als mede initiatiefnemer, om de actuele motie niet in te dienen. Hoewel er bijna een raadsmeerderheid was, zag de Burgemeester geen heil in dit voorstel omdat het Eindhovense lobby voor regulering van de cannabisteelt mogelijk niet ten goede zou komen. De Eindhovense VVD hecht veel waarde aan deze lobby aangezien op ons initiatief de gemeenteraad in 2012 in meerderheid uitsprak dat er een pilot regulering cannabisteelt in Eindhoven dient plaats te vinden. Het onlangs gepresenteerde manifest van ruim 40 burgemeesters was hiervan een resultaat.

Geen bestuurlijke steun
Doordat de Burgemeester hier geen heil in zag, was er geen meerderheid voor deze motie omdat de PvdA veel waarde hechtte aan de uitspraken van de Burgemeester. De Burgemeester heeft niet gezegd dat het evenement niet in Eindhoven kan plaatsvinden en dat maakt de weg vrij voor de organisatie om toch de vergunning aan te vragen. Het ontbreekt alleen aan een uitspraak van de raad. Daarnaast gaf de Burgemeester de VVD fractie een compliment voor de strijd voor een beter beleid en onze constructieve rol daarin.

De organisatie gaat nu toch een vergunning aanvragen waarbij het voor de VVD van belang is dat zij in ieder geval niet worden tegengewerkt. In beginsel moet immers elk evenement in onze stad kunnen worden georganiseerd.