Eindhoven links laten liggen…

Opinieartikel door Ceciel van Bergeijk

Per 1 januari 2025 heeft de gemeente Eindhoven de tarieven voor het parkeren in het centrum verhoogd van 3,90 naar 4,20 euro per uur. Ook is op een aantal plekken het maximale dagtarief van 11 euro komen te vervallen. Dit betekent dat een middagje winkelen of een filmpje pikken wel erg prijzig wordt en dat houdt de gemoederen bezig. Het Eindhovens Dagblad kwam op 16 januari met het artikel ‘Gemeente Eindhoven is rupsje nooit genoeg’ en op 20 januari ‘De bus of fiets of desnoods de P+R gebruiken? ‘Geen optie’. Op 17 januari uitte een lezer via een ingezonden brief zijn frustratie over diezelfde hoge tarieven met als strekking dat het voelt alsof inwoners alleen maar betalen en nooit iets terugkrijgen. Toch een veeg teken dat dit zo ervaren wordt.

 

Bij de behandeling van het zogenaamde Masterplan Mobiliteit hebben wij als VVD onze zorgen geuit over een aantal maatregelen dat het college wilde nemen. Daar is weinig tot niets mee gedaan. De verhoging van de parkeertarieven is nu bij uitstek zo’n besluit waarvan de gevolgen op de langere termijn wel eens heel verkeerd kunnen uitpakken voor onze stad als geheel, maar vooral voor de binnenstad. En als het daarbij bleef zou het nog tot daaraan toe zijn, maar daarnaast worden parkeerterreinen opgedoekt, is de parkeernorm voor nieuwbouw – die juist in het centrum gaat plaatsvinden – inmiddels 1 plek op 10 woningen en is de zero-emissiezone voor bedrijfsbusjes ingevoerd binnen de Ring. Deze stapeling van maatregelen zorgt ervoor dat onze binnenstad steeds minder makkelijk te bereiken is en daardoor steeds minder aantrekkelijk is.

 

Sommige maatregelen zijn op zich niet verkeerd. Wat wel belangrijk is, is dat ze in de juiste volgorde worden genomen: eerst een goed alternatief bieden en dan pas wegen afsluiten, eenrichtingverkeer maken, parkeerplaatsen opheffen of 30km-zones invoeren. In onze ogen begin je met het verhogen van de  parkeertarieven aan de achterkant. Mensen zijn gewoontedieren; ze zullen dus inderdaad nog een of twee keer op hun vertrouwde plekje parkeren, maar daarna niet meer. Voor hen is een bus die twee keer per uur rijdt of een P+R die volledig uit de richting ligt echt geen serieus alternatief voor de vrijheid die een auto biedt. Het resultaat is dan niet dat ze de auto links laten liggen, maar dat ze Eindhoven links laten liggen. Met desastreuze gevolgen voor de middenstand in de binnenstad. De eersten die de gevolgen hiervan merken zijn de kleine zelfstandigen, de leuke boetiekjes die nu precies een binnenstad zo aantrekkelijk maken. De grote ketens overleven het – waarschijnlijk – wel, maar hoe onderscheiden wij ons dan nog van andere Nederlandse steden?

 

Is dit waar we naartoe willen? De VVD niet. Wij zien graag een aantrekkelijke, gevarieerde binnenstad met zowel kleine boetiekjes als grote ketens, met niet alleen fastfoodrestaurants, waar vandalisme wordt aangepakt, waar reuring is en waar het goed toeven is omdat het schoon, veilig en gezellig is. Wij willen graag actief meedenken over hoe we dat voor elkaar krijgen. Voor het te laat is.