De stad moet groener en aantrekkelijker worden en het verkeer moet drastisch beperkt worden want de luchtkwaliteit ter plekke is levensbedreigend. Natuurlijk wil iedereen een groene en aantrekkelijke leefomgeving en zeker de Vestdijk kan wel een stukje gezelligheid en vergroening gebruiken. Tot zover geen vuiltje aan de lucht. Maar is het nou werkelijk nodig het verkeer op deze wijze te ontregelen en bezoekers uit het centrum te weren? En is het middel niet erger dan de kwaal?
Laten we eerst eens naar de feiten kijken. Volgens de verantwoordelijke D66-wethouder tonen berekeningen van het RIVM in den Haag aan dat de wettelijke normen ernstig overschreden worden en daardoor is rigoureus ingrijpen noodzakelijk. Het gaat dan om een specifiek gas, stikstofdioxide (NO2) en om een specifiek punt, gelegen tussen de kruising met de Dommelstraat/Nieuwstraat en het Stationsplein. Lees je de bijbehorende informatiebrief echter nauwkeurig dan zie je dat er zoveel foutmarge in de berekening zit dat je eerder van, gelijk aan het wettelijk maximum kunt spreken.
In Eindhoven hebben we echter al enkele jaren een eigen, innovatief
netwerk van meetpunten. Dit heet AIREAS en onze stad heeft hierin tot nu toe bij
elkaar al zo’n 700.000 Euro geïnvesteerd. Uit de gepubliceerde meetresultaten
van dit instituut blijkt opmerkelijk genoeg dat de lucht in de stad overal
onder het wettelijke maximum voor luchtvervuiling blijft. En dat de lucht in
het centrum schoner is dan in de wijken eromheen.
Waarschijnlijk vraagt u zich, net als wij, af waarom
Haagse berekeningen van meer waarde worden geacht dan de metingen door ons
eigen netwerk. Het antwoord kwam tijdens de behandeling in de raadscommissie van
de PvdA-woordvoerder: berekeningen bepalen het beleid (lees subsidie) en niet
metingen. Met deze woorden was ook de laatste investering om AIREAS te
vervolmaken van tafel. Jammer van het werk van AIREAS en van onze investering
tot nu toe.
Belangrijk om te weten is dat stikstofoxide vooral door industrieën
in België en Duitsland en door de landbouw wordt geproduceerd. Daarom heeft de
Provinciale staten van Brabant vorig jaar flinke maatregelen voor de
veehouderij vastgesteld. Hierdoor zal er binnen een paar jaar al naar verwachting
een derde minder stikstof in de lucht komen.
Omdat wij bij de eerste bekendmaking van de plannen voor
de herinrichting onze twijfels hadden, hebben wij aangedrongen op een
proefopstelling om aan te kunnen tonen dat de investering in de herinrichting van
6.500.000 Euro (begroot) onverstandig is en zelf averechts uitwerkt.
Iedereen die in het laatste half jaar heeft geprobeerd de
binnenstad vanuit het zuiden te bereiken heeft de gevolgen kunnen merken. In de
directe omgeving van de Vestdijk waar het verkeer naartoe is uitgeweken en zelfs
op de oostelijke rondweg en de Mauritsstraat zijn de gevolgen groot.
Nu zult u waarschijnlijk denken dat deze overlast tot een
aanpassing van de plannen gaat leiden.
Nee helaas, bij de presentatie van de plannen enkele
weken geleden bleek dat alles exact zo moet worden als een jaar geleden al is
bedacht. We zagen op websites en in deze krant werkelijk schitterende plaatjes,
een groene oase met weinig auto’s en weinig mensen. En ook zonder marathon of
carnavalsoptocht.
In het ondersteunende rapport over de proefopstelling
staat dat er op de kop van de Vestdijk veel minder auto’s rijden en ook dat er nauwelijks
iets verslechterd is voor de omliggende straten. Mooie conclusie toch? Even
goed lezen en dan blijkt dat er niet in het weekend is gemeten en ook komen de
Hertogstraat, de Stratumsedijk en de St. Jorislaan niet in het onderzoek voor.
De VVD is niet de enige die voelt dat er iets niet in de
haak is. De verenigde ondernemers van de binnenstad en de organisatoren van de
grote evenementen die onze stad zo leuk maken, hebben ook bezwaren. Ze worden
natuurlijk aangehoord maar de trein dendert door.
Ondertussen zien Eindhovenaren dat de stad steeds
moeilijker bereikbaar wordt en dat woonstraten veel overlast ondervinden alleen
maar om een stukje Vestdijk, het rekenpunt, te ontlasten waar bijna niemand
woont.
Misschien denkt u dat met de problemen op de Vestdijk en
de files door eerdere herinrichting van de Europalaan, de Aalsterweg, de
Montgomerylaan en de kop van de Kennedylaan de leefbaarheid en de
luchtkwaliteit te veel zijn aangetast?
Helaas gaan de plannen nog veel verder. De Vonderweg
wordt versmald alsof daar nooit 35.000 mensen tegelijk een feestje komen vieren
en de Fellenoord gaat in de huidige plannen naar een rijstrook omdat daar
volgens het huidige college overbodig asfalt ligt.
En dan is er nog het plan om over 12 jaar binnen de
rondweg alleen nog maar 100% elektrische voertuigen toe te staan. Mensen met
een smalle beurs die afhankelijk zijn van een auto worden zo de stad
uitgejaagd.
De VVD is ervan overtuigd dat we niet op goede weg zijn.
Eindhoven wil doorgroeien naar 300.000 inwoners. Dan denkt
de VVD dat we een aantrekkelijke, groene stad zouden willen zijn waar mensen
van buiten juist welkom zijn.
Als we minder overlast van autoverkeer willen dan moeten
zorgen voor een optimale doorstroming, bijvoorbeeld door stoplichten zo af te
stellen dat de wachttijd voor auto’s korter wordt in plaats van langer. Eerst
vervangende routes op orde voordat we wegen gaan afsluiten. We willen reële alternatieven
zoals goedkope Park en Ride voorzieningen met pendeldiensten. Kleine buslijnen in
stand houden en ook nadenken over gratis parkeren in de ochtend om zo het
winkelend publiek beter over de dag te spreiden. Fietspaden goed verlichten
zijn en veiliger maken door ze los van autoverkeer neer te leggen. Zo zijn er ideeën
genoeg.