VVD inbreng Sportvisie in Meningsvormende avond van 22 november 2016

Lees hieronder de inbreng van de VVD op de Sportvisie in de Meningsvormende avond van 22 november 2016.

Het is een lang en zwaar traject geweest om tot deze Sportvisie te komen; een soort bootcamp. Wel toepasselijk, maar het is de vraag of deze weg nu zo wenselijk is. Door deze vertraging zijn we op een aantal dossiers al ingehaald door de werkelijkheid. Het gevolg is dat we te maken hebben met een versnipperde aanpak en moeilijk tot een integraal beeld kunnen komen.

De voor ons liggende Sportvisie is een vrij algemeen document, waar iedereen zich wel in kan vinden. Er is nu dan ook draagvlak bij de ESR en andere stakeholders in de stad. Dat proces is deze keer gelukkig goed gegaan.

"Bewegen door Verbinden" maakt van Eindhoven een vitale en actieve stad. Dat willen we allemaal. De vier bewegingen en de negen looplijnen zijn herkenbaar en dragen daaraan bij.

Waar de eerste concept-Sportvisie te weinig visie toonde en teveel over geld ging, ontbreekt in deze visie het financiële kader volledig. Volgens de VVD schuilt hierin een groot gevaar.

Het lijkt ons allemaal wel erg ambitieus, vooral de financiële uitwerking.

Hoe brengen we al deze ontwikkelingen tot een (structureel) goed einde? De vergadering van 22 november over de Schuldenlast van Sportverenigingen stemt ons niet hoopvol.

De VVD is daarom voorstander van keuzes. Wij kiezen voor vitale verenigingen, topsport, evenementen en het inzetten van innovatie.

Die keuzes slaan een aantal vliegen in een klap:

• gezonde verenigingen die hun maatschappelijk steentje bijdragen en ondernemerschap tonen i.p.v. steeds afhankelijker te worden van gemeentelijke bijdragen;

• aansluiting bij het DNA van onze stad;

• Eindhoven wordt op de kaart gezet als sportstad

• Eindhoven wordt aantrekkelijk als vestigingsstad, zowel voor bedrijven als families;

• Spin-offs en de uitstraling op breedtesport.

Graag horen wij van de wethouder of en hoe hij denkt dat alle mooie plannen uit de Sportvisie uit te kunnen uitvoeren en daarbij binnen de financiële kaders van de begroting te blijven.

Het antwoord van wethouder Wedemeijer:

De wethouder is verheugd dat de voorliggende Sportvisie zo breed gedragen wordt, zowel door de fracties als in de stad. Hij is zich ervan bewust dat hij nu snel moet komen met het uitvoeringsprogramma, maar laat zich niet verleiden om al een tipje van de sluier op te lichten of daar nu al enige financiële consequenties aan te verbinden.

In antwoord op de door ons uitgesproken keuze voor topsport zegt hij dat het heel helder moet zijn dat in deze Sportvisie de keuze is gemaakt voor breedtesport en voor mensen in beweging krijgen. Dat vereist een heel andere mindset dan we tot nu toe gehad hebben.