Frisse neus of wassen neus? Van Vestdijk naar Vast-dijk...

Er is in onze stad veel te doen over de herinrichting van de Vestdijk. Het college van B&W heeft namelijk besloten dat dit deel van de stad rigoureus op de schop moet: het aantal rijbanen gaat van twee naar één, we gaan er 30km rijden en er komt een knip bij de Kanaalstraat/Ten Hagestraat, waardoor doorgaand verkeer richting het station niet meer mogelijk is. Door die knip moet het autoverkeer eerst langs het Kanaal naar de Rondweg en dan via de Fuutlaan in Tongelre weer terug.

© ed.nl

Reden is dat de luchtkwaliteit op de Vestdijk slecht is en dat we niet voldoen aan de Europese normen die hiervoor gelden. Om dit te verbeteren moet het autoverkeer drastisch teruggebracht worden met ongeveer 40%. En heeft het Rijk € 4 miljoen subsidie hiervoor vrijgemaakt. Onder het motto ‘Beleef de Vestdijk’ kan je meedenken over de herinrichting. Maar is het wel meedenken als al besloten is dat er maar één rijbaan komt en een knip?

Tijdens de meedenkbijeenkomsten werd al snel duidelijk gemaakt dat er al een besluit is genomen. Is aan de meedenkers wel verteld wat de gevolgen zijn voorde bereikbaarheid of de doorstroming op en nabij de Vestdijk? En klopt het dat die luchtkwaliteit op de Vestdijk zo slecht is?

De VVD maakt zich grote zorgen over de doorstroming na het ‘afknijpen’ van de Vestdijk.In februari al heeft de gemeente een onderzoek gedaan om te onderzoeken wat de effecten zijn op de Vestdijk, de Ring en de toegangswegen naar en van het centrum. In dit onderzoek wordt al geconcludeerd dat het stagnerend autoverkeer op de Vestdijk een belangrijk aandachtspunt is.

Volgens het college is 60% van het verkeer doorgaand verkeer. In het onderzoek lezen we ook dat er door de maatregelen 12% minder verkeer op de Vestdijk zal zijn dus als er een knip komt, zal dit zeker leiden tot stilstaand verkeer op de Vestdijk, wat dan moet gaan omrijden. En de VVD vreest dat op drukke dagen of tijdens de spits het stilstaand verkeer zich dan zal uitbreiden tot de toegangswegen naar de binnenstad, de Aalsterweg of Leenderweg en naar de straten daarbuiten in Tongelre, of naar de al zwaarbelaste Mauritsstraat. En niet alleen opstoppingen, door extra optrekkend verkeer wordt ook de luchtkwaliteit weer slechter…..

De VVD maakt zich ook zorgen over de bereikbaarheid van het centrum voor bezoekers vanbuiten Eindhoven. Zeker in het weekend als veel bezoekers vanuit gemeenten buiten Eindhoven of uit België met de auto komen. Vanuit Hasselt bijvoorbeeld ben je met de trein ruim 3 uur onderweg naar Eindhoven en vanuit veel kleine gemeenten rijden helemaal geen treinen of bussen naar Eindhoven. De winkeliers in de binnenstad maken zich ook zorgen of bezoekers nog wel naar Eindhoven blijven komen. Een redelijk alternatief voor de automobilist zijn P+R-voorzieningen maar plannen voor nieuwe locaties zijn nog onduidelijk.

Dan die luchtkwaliteit. Volgens het college blijkt uit landelijke metingen bij twee meetpunten op de Vestdijk dat een verkeersreductie nodig is van 40% om aan de wettelijke norm voor luchtkwaliteit te voldoen. De metingen op de Vestdijk van het eigen Eindhovense meetsysteem Aireas worden onbetrouwbaar genoemd, maar algemene metingen in ons centrum tonen wel aan dat de lucht daar schoner is dan op plekken daarbuiten. En is bij de metingen wel meegenomen de extra verkeerscongestie bij versmalling van de rijbaan? Onduidelijkheid dus! Welke metingen kloppen eigenlijk?

Tot slot, hoezo meedenken? Tijdens de meedenkbijeenkomsten is al snel duidelijk gemaakt dat een besluit over één baan, de knip en de 30 km al is genomen!

Laten we duidelijk zijn, ook de VVD wil een fraaie, groene en schone binnenstad met een verbeterde luchtkwaliteit en meedenken hierover. Maar dan wel een binnenstad die ook voorde automobilist goed bereikbaar blijft. En meedenken voordat een beslissing is genomen en met alle informatie op tafel!

Monique List & Tom Meylink
raadslid en commissielid VVD Eindhoven