College verzaakt met 'laatste bus ná laatste trein'

Tom Meylink, woordvoerder Openbaar Vervoer, heeft vragen gesteld over waarom het college een unaniem aangenomen motie over het faciliteren van busvervoer voor passagiers voor de laatst aankomende trein naast zich neer heeft gelegd. D66 heeft zich aangesloten bij de rondvraag van de VVD.

© Hermes

Twee moties over openbaar vervoer nagenoeg unaniem aangenomen
Op 19 november 2013 werd de moties "laatste bus ná laatste trein" en "nacht-OV" unaniem door de Eindhovense gemeenteraad aangenomen. De eerste motie ging over het faciliteren van een laatste rit vanaf het station naar de haltes zodra de laatste trein station Eindhoven aandoet. De gedachte erachter was dat zo iedereen alsnog naar huis kon. De tweede motie ging een stap verder en vroeg om te kijken of het een optie was om een busnachtnet in Eindhoven op te zetten. Beide moties, die door oud-raadslid Van Den Broek ingediend werden, werden ook door de wethouder als een mooie ambitie genoemd. in maart 2015 had de VVD ook al een rondvraag over de eerste motie gesteld.

Presentatie over concessie nam geen rekening met moties
Bij de presentatie op 7 april over de nieuwe openbaar-vervoerconcessie, die ingaat op 1 december later dit jaar, bleek echter dat er geen rekening was gehouden met de unanieme wens van de raad. 

De VVD wil daarom, samen met D66, weten waarom de wethouder deze moties niet uitgevoerd heeft. Daarnaast vindt Meylink het erg belangrijk dat dit college alles in het werk stelt om deze moties alsnog uitgevoerd te krijgen.

Reactie van de wethouder
Verantwoordelijk wethouder Visscher zegt dat ze wel de moties in heeft gebracht bij de concessiehouder, de provincie, maar dat het niet gelukt is om ze tot uitvoering te krijgen. Daarom zal de gemeente extra geld moeten neerleggen om deze 'extra' service te vragen van Hermes. De wethouder wil de hele concessie pas bespreken ná het zomerreces. Voor de VVD en D66 is dit veel te laat, en beraden zich op vervolgstappen.