Randvoorwaarden aanbesteding IJssportcentrum: zo min mogelijk beknotten

In de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling is een discussie gevoerd over de randvoorwaarden voor wanneer het IJsportcentrum van Eindhoven - 'de ijsbaan' - verzelfstandigd zou worden. Ceciel van Stratum deed het woord namens de VVD.

"MIssie niet bij voorbaat kansloos laten zijn"
Van Stratum: "De VVD vindt verzelfstandiging een goede ontwikkeling. Om de verzelfstandiging een succes te maken is het wel nodig dat een toekomstige exploitant niet teveel beknot wordt in het ontplooien van activiteiten. Anders is deze missie bij voorbaat kansloos en zullen zich geen goede kandidaten melden." Daarom stelt Van Stratum aan het college de vraag of er al aanbieders op de vrije markt zijn die zich willen binden aan de huidige kaders.

Nulmeting staat IJsbaan vóór verkoop
Voor de VVD moet Eindhoven wel een eerlijke overheid uitstralen. Met het oog op de verkoop van de IJsbaan en het onderhoud van het pand, heeft de VVD gevraagd om een nulmeting van de staat van het te verkopen pand. Van Stratum: "Zo weet de verkoper, maar ook de gemeente, hoe het gesteld is met het pand en kunnen we een bod beter (meer reëel) beoordelen."

Reactie college
Volgens wethouder Van Kaathoven zijn er al partijen die geïnteresseerd zijn om de IJsbaan te gaan uitbaten, binnen de huidige kaders. Namen werken ondanks het vragen niet gegeven. Wel zei de wethouder toe om de nulmeting op de staat van het pand uit te voeren.

Bijgevoegd de volledige inbreng van Ceciel en een verslag van de reactie van de wethouder.