LPC Mobiliteit presenteert plan voor nieuw Neckerspoel

Voorafgaand aan de Eindhovense raadsvergadering van 23 februari presenteerde bouwkundestudent Stijn Wenders zijn spectaculaire plan voor een vernieuwd Neckerspoel aan verkeerswethouder Visscher. Stijn Wenders (22) is actief in de lokale partijcommissie (LPC) voor mobiliteit van de Eindhovense VVD. Hierin zitten naast VVD-leden ook mensen die vanuit hun expertise een bijdrage kunnen leveren aan deze onafhankelijke denktank.

Eindhovense bouwkundestudent laat bussen vliegen
Tijdens een bijeenkomst over de nieuwe OV concessie kwam het idee naar boven om de verouderde busterminal Neckerspoel aan te pakken. Nu kruisen de passagiersstromen en de busbaan elkaar waardoor de veiligheid ernstig te wensen overlaat. Vooral in de spits ontstaan vaak chaotische taferelen.

Wenders: “Om alle vervoersstromen ter plekke op een veilige en aantrekkelijke manier samen te laten komen bedachten we dat de bus de lucht in moest. Ik ben toen met dit idee aan de slag gegaan en zo ben ik tot dit plan gekomen. Best nog een klus, want ik heb natuurlijk ook nog een studie bouwkunde af te ronden. De ruimtewinst die geboekt wordt door de hoogte in te gaan kan verzilverd worden door het vrijkomende bouwoppervlak aan ontwikkelaars te verkopen waardoor de bouwkosten terugverdiend kunnen worden. Bovendien kan er zo verdichting plaatsvinden op de Neckerspoel, waardoor het stationsgebied levendiger en veiliger wordt. Een win-win situatie dus.”

“Indrukwekkend en goed doordacht” was het commentaar van de VVD fractie na de eerste presentatie, aldus mobiliteitswoordvoerder Tom Meylink. Hij vult aan: “Geweldig wat Stijn heeft neergezet, daar zitten heel wat vrije uurtjes in.”

Meylink: “Eindhoven heeft besloten om tientallen miljoenen in het OV te steken en dan moet je ook zorgen dat het centrale knooppunt op orde is. Als partij zijn wij altijd meer van het verleiden dan van het dwingen en daar past een veilig en hoogwaardig Nieuw Neckerspoel perfect in.”

Ook de aanwezigen bij de presentatie reageerden vol lof op de verfrissende plannen en de presentatie van Stijn.