Bewoners & VVD: 'Herroep aangenomen motie extra opvang asielzoekers'

Vanavond heeft Ferry van den Broek schriftelijke vragen gesteld aan het college naar aanleiding van een brief over asielzoekers centrum De Orangerie. Deze brief is afkomstig van twee bewonersorganisaties en laat een verschil in opvatting zien van deze organisaties en de gemeente.

De Orangerie permanent een AZC?
De brief die vandaag op verzoek van Van den Broek aan de hele raad is verspreid, laat er geen gras over groeien. Hoewel de bewoners zich eerder zeer constructief opstelden toen De Orangerie een AZC werd, is er een risico dat dat in de toekomst anders gaat. De reden hiervoor is dat het college kennelijk van mening is dat De Orangerie een permanent AZC kan worden, terwijl de bewoners dit niet zien zitten. Ook de VVD is hier geen groot voorstander van, zoals dat al werd aangegeven op 22 september in het raadsdebat. In de vragen van de VVD wordt nadrukkelijk een oproep gedaan om geen besluiten te nemen vóórdat er een open debat heeft plaats gevonden in de raad.

Steenbergse taferelen?
In de brief schrijven de organisaties dat de gemeente geen bijeenkomst wil organiseren voor de omwonenden omdat men schijnbaar bang is voor 'Steenbergse taferelen'. In plaats van een bijeenkomst, wil de gemeente omwonenden de mogelijkheid bieden om schriftelijk te reageren. Net zoals de bewonersorganisaties vindt ook de VVD dat er gewoon een bijeenkomst georganiseerd moet worden.

Bewoners en VVD doen oproep aan de raad
De bewoners vragen de aangenomen motie van 22 september te herroepen. De VVD stemde destijds tegen en steunt de oproep van de bewoners. Van den Broek: '
Wij roepen de fracties op om op z’n minst de brief van de bewonersorganisaties serieus te nemen en aan de briefschrijvers te laten weten of het standpunt van 22 september voor die fractie gehandhaafd blijft. Natuurlijk is ook de VVD benieuwd of fracties nu een ander standpunt innemen...'.

De gestelde vragen zijn hieronder te bekijken. Het college dient deze vragen binnen vier te beantwoorden.