Zorgen over politiecapaciteit door globale ontwikkelingen

Fractieleden Joost de Jong en Ferry van den Broek maken zich zorgen over de hoeveelheid agenten beschikbaar in Eindhoven. Mede door de asielstroom en het voorzitterschap van Nederland van de Europese Unie drukt volgens beide heren op het politieapparaat. Ze stellen daarom vragen aan het college hoe dit opgevangen wordt.

Extra financiĆ«le vergoeding voor agenten
Voor de VVD is het werk van agenten een van de belangrijkste taken die een overheid moet uitvoeren. Daarvoor mogen zij ook fatsoenlijk vergoed worden. Met de nieuwe politie-cao is daar een mooie stap in gemaakt. De Eindhovense VVD wil ook haar verantwoording nemen en vraagt of het mogelijk is om overuren, in plaats van tijd-voor-tijd, ook in financiƫle zin te betalen. Het college mag van Van den Broek en De Jong onderzoeken of daar geen fonds voor opgezet kan worden.

Voorzitterschap EU baart zorgen
Vanwege dit voorzitterschap moeten in de eerste helft van 2016 ruim twintig bijeenkomsten in Amsterdam worden beveiligd. De agenten die tijdens het eerste half jaar extra worden ingezet om de bijeenkomsten in het kader van het EU-voorzitterschap te beveiligen, kunnen niet ingezet worden in bijvoorbeeld Eindhoven voor de reguliere werkzaamheden. De VVD wil daarom graag weten wat de last is voor het Eindhovens korps en het college deze onttrekking wil gaan minimaliseren.

Beveiliging AZCs verdringt bestrijding high-impact-crimes
De plv. korpschef van de Nationale Politie, Ruud Bik, uit zijn zorgen over de "komst van vluchtelingen zoveel capaciteit vreet, dat de politie onderzoeken naar overvallen en straatroven al verschillende keren terzijde heeft moeten schuiven." Dat is voor De Jong en Van Den Broek onwenselijk en willen weten hoe het college ook de focus op onder andere straatroven en overvallen niet verliest.