Werkbezoek: aanwezig bij ruiming hennepplantage

Afgelopen maandag bracht Ferry van den Broek samen met LPF-collega Rudy Reker een werkbezoek aan het team dat hennepplantages ruimt. Naast medewerkers van Stadstoezicht en de politie, was ook netbeheerder Endinet en ruimingsbedrijf Kusters aanwezig. Tijdens dit bezoek werden in totaal bijna 1.000 plantjes aangetroffen. Van den Broek was onder de indruk van deze dag.

Door de archiefkast
De ochtend begon met een briefing, uitleg over hoe er toegewerkt wordt naar een ruimdag en wat er na afloop van de ruimdag nog allemaal gebeurd. Aansluitend vertrokken de beide raadsleden naar een locatie aan de Hoogstraat waar al een controle aan de gang was. Bij deze controle werd eerst een plantage aangetroffen van 84 planten. Deze plantage bevond zich in een bedrijfsgebouw en je moest door een archiefkast om bij de plantage aan te komen.

Een tweede plantage
Toen deze plantage was geruimd, constateerde Endinet dat er voor nog enkele tientallen lampen een plantage moest zijn. Daarop werd het hele bedrijfscomplex doorzocht. Uiteindelijk trof men een tweede plantage aan, opgedeeld in twee separate kweekruimtes. Deze plantage was bijzonder professioneel. Alles werd computergestuurd en feitelijk hoefde men alleen nog naar binnen om de toppen van de planten te knippen.

Drugspanden
Het werkbezoek gaf een goed beeld hoe de samenwerking tussen de diverse organisaties verloopt en hoe gevaarlijk een dergelijke plantage kan zijn. Bij een brand in één van deze hennepplantages, had dit grote gevolgen gehad voor de omwonenden en andere bedrijven in het gebouw. Woordvoerder cannabis Van den Broek is door het werkbezoek alleen maar overtuigd dat er pilots moeten komen voor regulering van de cannabisteelt. Daarnaast zal hij in januari een voorstel indienen om, conform het VVD/programma, sneller en meer drugspanden te sluiten.