Brainport Industries Campus goed idee, wel andere industrieterreinen blijven ontwikkelen

In de commissie Ruimte & Vastgoed is het plan rondom BIC, Brainport Industries Campus, besproken. Namens de VVD heeft woordvoerder Hans Rozendaal zich positief uitgesproken voor het plan, maar maakte wel de kanttekening dat andere terreinen ook weer aantrekkelijk moeten worden.

Hans zijn bijdrage staat hieronder.

Wat is het BIC?
"Afgelopen dinsdag sprak de commissie Ruimte en Vastgoed over het bestemmingsplan voor de Brainport Industries Campus. Dit is een nieuw bedrijfsterrein voor de hoogwaardige maakindustrie."

Waarom een nieuw bedrijventerrein?
"Het plan om deze industrie in Eindhoven te huisvesten is onomstreden. De vraag die bleef was: moet er hiervoor een nieuw terrein worden aangelegd of kan het op bestaand industrieterrein? Deze vraag is van groot belang omdat er op dit moment nogal wat meters vrij zijn op de bestaande terreinen."

"Het BIC is een heel nieuw concept waar meerdere bedrijven samenwerken door allerlei faciliteiten te delen. Hiervoor moeten ze bij elkaar gevestigd kunnen worden. Voor de eerste fase van het BIC zou daarvoor nog wellicht van bestaande terreinen gebruik gemaakt kunnen worden. Dat zou echter elke volgende fase onmogelijk maken. De VVD-fractie heeft er daarom voor gekozen het plan zoals het er ligt te steunen."

Ook andere bedrijventerreinen beter maken
"Het is daarnaast wel noodzakelijk dat er werk gemaakt wordt van het weer aantrekkelijk maken van alle bestaande terreinen. De VVD-fractie zal er dan ook op toezien dat het college de afspraak om dat te doen nakomt."