Eindhoven is het
kloppend hart van Brainport met faciliteiten voor de hele regio. Daarom is samenwerking
met de regiogemeenten van essentieel belang. De groei van Eindhoven zorgt voor nieuwe
energie, ook op sociaal en cultureel vlak. Bij een florerend Eindhoven hoort
een divers winkelaanbod, gezellige horeca, uiteenlopende festivals,
conferenties, beurzen en congressen. Met evenementen en culturele voorzieningen
voor alle leeftijden die passen bij het profiel van Eindhoven, dus ook grote
festivals met wereldacts, zetten we de stad op de kaart en trekken we mensen
aan. Daarnaast ondersteunen we buurthuizen, bibliotheken, musea, concertlocaties
en sportaccommodaties. We zijn trots op ons cultureel erfgoed met onder andere:
Carnaval, Glow, DDW, DTW, de Lichtjesroute, het defile op 18 september en
andere grote evenementen die horen bij de stad.
Daarom gaan we met de
binnenstad van een ‘place to buy’
naar een ‘place to be’ en
willen we een verbreding van het cultuuraanbod naar de wijken. Eindhoven is de
stad van techniek, design en kennis. Dat laten we nog meer terugkomen in de
openbare ruimte. In de ontwikkelingsstrategie van de stad wordt de binnenstad
steeds belangrijker. Het is het actieve centrum waarin inwoners en bezoekers
zich kunnen vermaken, zich laten inspireren en zich kunnen identificeren met
die nieuwe stad Eindhoven. In de ontwikkelingsstrategie van de stad wordt de
binnenstad steeds belangrijker. Het is het actieve centrum waarin inwoners en
bezoekers zich kunnen vermaken, zich laten inspireren en zich kunnen
identificeren met die nieuwe stad Eindhoven. Het is belangrijk, dat er een
integraal plan voor de binnenstad komt, met participatie van inwoners en ondernemers.
Dit zorgt voor draagvlak onder inwoners, geeft inzicht in ambities van bestuur
en investeerders en ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Stichting Cultuur
Eindhoven (SCE) heeft de afgelopen jaren, een belangrijke rol gespeeld als
expert, adviseur en verbinder. Ze is van grote waarde gebleken voor de
culturele sector in Eindhoven, zeker in de moeilijke coronaperiode.
▶ We laten
het cultuurbudget meegroeien met de ambities van de stad en zetten in op meer voorzieningen
samen met de provincie en het Rijk. Wel zetten we geld zo effectief mogelijk in
en verwachten we van culturele instellingen dat ze verantwoording afleggen over
hoe zij belastinggeld besteden.
▶ Subsidies
voor culturele voorzieningen ondersteunen een breed aanbod van kunst en cultuur
voor alle Eindhovenaren. Als voorwaarde voor subsidie verwachten we dat
aanvragers ook zelf zorgdragen voor een deel van de inkomsten.
▶ Naast
Brede Welvaart gaan we ook voor Brede Cultuur. Culturele instellingen zetten in
op brede cultuurparticipatie. Daarvoor gaan ze onder andere hun aanbod meer
over de stad spreiden en inspelen op de behoefte in de wijk. En cultuur moet
voor iedereen leuk en toegankelijk zijn, ook voor mensen voor wie dit niet vanzelfsprekend
is, denk bijvoorbeeld aan jongeren, ouderen, mensen met een beperking.
▶ De
culturele instellingen worden actief en tijdig betrokken bij de ruimtelijke
ontwikkeling van de stad. We gaan voor meer Eindhoven, niet alleen meer
gebouwen.
▶ De VVD
wil dat de gemeente meebetaalt aan BIZ-investeringen (Bedrijven
Investeringszone). Zo ontstaat meer budget voor broodnodige initiatieven in de
binnenstad, waar meer dan 32.000 mensen werken en 22 miljoen bezoekers komen
(2019). Deze economische kracht is van groot belang voor de stad.
▶ Er is een
loket voor organisatoren en verenigingen die evenementen (groot en klein)
organiseren, zoals Koningsdag of een braderie. Hier wordt actief en oplossingsgericht
meegedacht en kun je terecht als er iets misgaat.
▶ Evenementen
leiden tot meer bestedingen, werkgelegenheid en profilering. Daarom gaan wij voor
een meerjarig evenementenbeleid met ten minste eenmaal per twee of drie jaar
een nieuw en toonaangevend internationaal evenement.
▶ Het
belang van citymarketing is aantoonbaar zeer groot. Daarom ondersteunen wij
onze citymarketing-organisatie, Eindhoven365 en Eindhoven247, van harte.
Daarnaast willen we ook vrijetijdsbeleid om Eindhoven nog aantrekkelijker en
breder bekend te maken.
▶ De
gemeente gaat in nauw overleg met eigenaren, ondernemers en andere betrokkenen
de diversiteit in het winkelaanbod versterken.
▶ Makers en
ontwerpers krijgen ruimte en aandacht in Eindhoven. Ze vertegenwoordigen niet alleen
een economisch belang, maar leveren ook een bijdrage aan de leefbaarheid en de beleefbaarheid
van de stad en zijn een belangrijk onderdeel van het culturele leven.