Ondernemer van de Maand: Theo Beerens

Wie Slagerij Beerens binnenstapt aan de Kruisstraat, ruikt meteen de geur van ambacht en traditie. Achter de toonbank staat Theo Beerens, vierde generatie in een familie die al bijna honderd jaar het vak uitoefent. Samen met zijn vrouw en zestien medewerkers zet hij het levenswerk van zijn voorouders voort. Met trots, passie en oog voor de toekomst.


Een familie-erfenis

“Voor mij was ondernemen een logische stap,” vertelt Theo “Je groeit er als kind mee op. Volgend jaar bestaan we honderd jaar, dat is iets waar ik enorm trots op ben. Niet alleen de naam, maar ook het team dat elke dag met zoveel toewijding klaarstaat.”

De winkel is in de loop der tijd verbouwd en gemoderniseerd, maar de kern is altijd hetzelfde gebleven: kwaliteit leveren. “Als mensen vlees eten, moet het ook écht goed zijn. Daar staan wij voor.”

Mee met de tijd

De eetgewoontes zijn veranderd. Waar vlees vroeger zes dagen per week op tafel stond, is dat nu minder. Maar juist daarom kiezen klanten bewust voor kwaliteit. En Beerens speelt daar slim op in: zo groeit het aanbod kant-en-klare maaltijden hard en wordt er zelfs rekening gehouden met vegetariërs bij bijvoorbeeld barbecues. “Met de tijd meegaan, maar nooit inleveren op kwaliteit dat is ons motto.”

Uitdagingen van de ondernemer

Toch is het ondernemerschap niet zonder zorgen. Personeel vinden is lastig. Het vak van slager is minder populair onder jongeren. Ook de samenwerking met de gemeente kan beter, zeker als het gaat om communicatie rond wegafsluitingen. Theo glimlacht: “Soms weet zelfs de gebiedscoördinator niet wat er speelt. Dan is het voor ons als ondernemer een uitdaging om bereikbaar te blijven.”

En dan is er nog de vraag hoe toekomstige regelgeving, zoals een verbod op fossiele reclame, zijn bedrijf raakt. “Wat betekent dat voor mij, als ik straks de luifel niet meer naar beneden mag doen omdat er vlees op staat?” vraagt hij zich hardop af.

Klanten, toonbank en dan de rest

Ondanks die uitdagingen straalt Theo vooral trots en energie uit. Expats hebben inmiddels de weg naar de slager gevonden en dragen bij aan een stabiele klantenkring. En de filosofie van Beerens blijft onveranderd: “Klanten, toonbank en dan de rest.” Eerst de klant, daarna zorgen dat alles er perfect uitziet en dan volgt de rest vanzelf.

De toekomst

Over vijf jaar? Dan staat Slagerij Beerens nog steeds op dezelfde plek, midden op de Kruisstraat. Nog altijd een vertrouwd adres voor Eindhovenaren die kwaliteit en ambacht waarderen. Want één ding is zeker: met bijna honderd jaar geschiedenis en een ondernemer die vol passie vooruitkijkt, is Slagerij Beerens niet zomaar een slagerij, maar een stukje Eindhovense trots.

En wie eenmaal binnenstapt, kan het niet laten om met een glimlach én een stuk van hun beroemde Berliner worst weer naar buiten te gaan een echte Beerens-specialiteit waar heel Eindhoven voor omrijdt.