Ondernemer van de Maand: Ruud Bakker

Van videotheek tot horeca-icoon: het ondernemersverhaal van Ruud Bakker

In 1983 begon het allemaal. Als jonge Eindhovenaar geboren in Gent, maar vanaf zijn vijftiende volledig ingeburgerd in de Lichtstad werkte hij in de videotheek van zijn vader. Het ondernemersbloed stroomde toen al door zijn aderen: een eigen visie, een gezonde dosis eigenwijsheid en de vastberadenheid om altijd zijn eigen weg te gaan.

Die eerste stap leidde naar Video Bakker- MovieMAX – Videoland en Videoland online dat uitgroeide tot maar liefst 660 videozaken. Uiteindelijk verkocht hij ze allemaal, maar de drang om te ondernemen bleef. Vastgoed volgde, en daarna opende hij Grill & Bar Dommel 18 in de Dommelstraat. Samen met een compagnon runt hij ook De Lounge, een exclusieve skybox in het Philips Stadion.

Daarnaast zet hij zich als voorzitter van de lokale afdeling van Koninklijke Horeca Nederland in voor zijn collega-ondernemers. Een rol die hem op het lijf geschreven is: “Als je het mij goed kunt uitleggen, kan ik het ook goed overbrengen aan de achterban.” Zijn kracht ligt in zijn vermogen om zowel met ondernemers als met de gemeente constructief in gesprek te gaan.

Trots op het Brabantse gunnen
Over het ondernemersklimaat in Eindhoven is hij overwegend positief. Het Brabantse ‘gunnen’ zit diep: eerst kijken in je eigen omgeving, elkaar iets gunnen en samen vooruitkomen. Maar er is altijd ruimte voor verbetering. Zo vindt hij dat het ondernemersloket meer maatwerk moet leveren. Geen standaard linkjes, maar écht meedenken. “Van de tien problemen kun je er acht oplossen als je goed luistert,” zegt hij. Ook pleit hij voor continuïteit: vaste aanspreekpunten bij de gemeente en minder wisselingen van de poppetjes.

Kritische noten
Niet alles verloopt vlekkeloos. Hij is fel tegen het huidige parkeerbeleid en zet vraagtekens bij het camerasysteem, dat volgens hem steeds meer op een verdienmodel lijkt. Ook maakt hij zich zorgen over de veiligheid nu veel fysieke afzettingen verdwijnen.

Wat hem trots maakt
Op de vraag wat hem een goede ondernemer maakt, blijft hij bescheiden: “Dat kan ik niet zelf zeggen.” Wat hem wél trots maakt, is dat hij al jarenlang met hetzelfde team werkt. Mensen naar wie hij luistert en met wie hij samen bouwt aan succes.

Blik op de toekomst
Zijn grootste uitdaging voor de stad? Het Stationskwartier. “Het voelt als het ondergeschoven kindje van Eindhoven. Met alle nieuwbouw die eraan komt moeten we dit gebied echt verfraaien, ook de bewegwijzering kan veel beter.” Over vijf jaar hoopt hij iets minder te werken, maar de kans is groot dat hij nog steeds midden in de bedrijvigheid staat.

Zijn motto’s vatten zijn ondernemersgeest perfect samen:

-   Slapen doe je als je dood bent.

-   Van niets naar iets.

Met die instelling bouwde hij zijn ondernemersleven op en blijft hij, nu al meer dan veertig jaar later, een drijvende kracht in de Eindhovense ondernemerswereld.