Per 1 januari 2025 heeft de gemeente Eindhoven de tarieven voor het parkeren in het centrum verhoogd van 3,90 naar 4,20 euro per uur. Ook is op een aantal plekken het maximale dagtarief van 11 euro komen te vervallen. Dit betekent dat een middagje winkelen of een filmpje pikken wel erg prijzig wordt en dat houdt de gemoederen bezig. Het Eindhovens Dagblad kwam op 16 januari met het artikel ‘Gemeente Eindhoven is rupsje nooit genoeg’ en op 20 januari ‘De bus of fiets of desnoods de P+R gebruiken? ‘Geen optie’. Op 17 januari uitte een lezer via een ingezonden brief zijn frustratie over diezelfde hoge tarieven met als strekking dat het voelt alsof inwoners alleen maar betalen en nooit iets terugkrijgen. Toch een veeg teken dat dit zo ervaren wordt.
Bij de behandeling van het zogenaamde Masterplan
Mobiliteit hebben wij als VVD onze zorgen geuit over een aantal maatregelen dat
het college wilde nemen. Daar is weinig tot niets mee gedaan. De verhoging van
de parkeertarieven is nu bij uitstek zo’n besluit waarvan de gevolgen op de
langere termijn wel eens heel verkeerd kunnen uitpakken voor onze stad als
geheel, maar vooral voor de binnenstad. En als het daarbij bleef zou het
nog tot daaraan toe zijn, maar daarnaast worden parkeerterreinen opgedoekt, is
de parkeernorm voor nieuwbouw – die juist in het centrum gaat plaatsvinden –
inmiddels 1 plek op 10 woningen en is de zero-emissiezone voor bedrijfsbusjes ingevoerd
binnen de Ring. Deze stapeling van maatregelen zorgt ervoor dat onze binnenstad
steeds minder makkelijk te bereiken is en daardoor steeds minder aantrekkelijk
is.
Sommige maatregelen zijn op zich niet verkeerd. Wat
wel belangrijk is, is dat ze in de juiste volgorde worden genomen: eerst een
goed alternatief bieden en dan pas wegen afsluiten, eenrichtingverkeer maken,
parkeerplaatsen opheffen of 30km-zones invoeren. In onze ogen begin je met het
verhogen van de parkeertarieven aan de achterkant. Mensen zijn
gewoontedieren; ze zullen dus inderdaad nog een of twee keer op hun vertrouwde
plekje parkeren, maar daarna niet meer. Voor hen is een bus die twee keer per
uur rijdt of een P+R die volledig uit de richting ligt echt geen serieus
alternatief voor de vrijheid die een auto biedt. Het resultaat is dan niet dat
ze de auto links laten liggen, maar dat ze Eindhoven links laten liggen.
Met desastreuze gevolgen voor de middenstand in de binnenstad. De eersten die
de gevolgen hiervan merken zijn de kleine zelfstandigen, de leuke boetiekjes
die nu precies een binnenstad zo aantrekkelijk maken. De grote ketens overleven
het – waarschijnlijk – wel, maar hoe onderscheiden wij ons dan nog van andere
Nederlandse steden?
Is dit waar we naartoe willen? De VVD niet. Wij zien
graag een aantrekkelijke, gevarieerde binnenstad met zowel kleine boetiekjes
als grote ketens, met niet alleen fastfoodrestaurants, waar vandalisme wordt
aangepakt, waar reuring is en waar het goed toeven is omdat het schoon, veilig
en gezellig is. Wij willen graag actief meedenken over hoe we dat voor elkaar
krijgen. Voor het te laat is.