Inbreng Fractievoorzitter Lex Janssen

Afgelopen weekend werd ik gebeld door het Eindhovens Dagblad met de vraag hoe de VVD staat tegenover een station bij Eindhoven Airport. Dit naar aanleiding van de aangenomen motie in de provinciale staten.


Als je mag dromen zijn dit natuurlijk ontwikkelingen die we graag zien. Dat je op vakantie gaat en recht onder de airport uit de trein kunt stappen en de terminal kunt binnenlopen. En als we dan toch aan het dromen zijn, dromen we van Woensel dat écht met de rest van de stad wordt verbonden door een spoortunnel te leggen tussen de Herdgang en Sectie C. Evenals een tunnel voor auto’s die wij graag onder Fellenoord hadden gewild. Of dat we bij elke bouwontwikkeling minimaal 1 of 2 lagen parkeergarage bouwen. Dat zijn ontwikkelingen die we als VVD graag zouden zien.


Maar, als we wakker worden, zitten we in de realiteit van de dag. Een realiteit waarin we wel kunnen dromen van een airport met een treinstation, maar waarbij sommige partijen, ook hier de raad, liever zien dat deze mega belangrijke voorziening gewoon sluit. Maar ook een tunnel voor auto’s onder de Fellenoord is er eentje waar we de handen niet voor op elkaar krijgen. Over de parkeerlagen onder nieuwe woontorens nog maar te zwijgen, want die zullen er ook nooit komen zolang we nauwelijks bouwen.


Tussen droom en daad staan wetten in weg, en praktische bezwaren (= citaat van Willem Elschot) verkozen tot mooiste onvergankelijke zin uit de Nederlandse literatuur.


Dus over naar de realiteit. Een realiteit die lang niet altijd rooskleurig is en waarvan de beïnvloedbaarheid, of vanuit partijideologie, misschien maakbaarheid, vaak klein is.


Daarom hebben we als VVD ingezet om realistisch te kijken naar wat wij kunnen veranderen en naar realistische voorstellen hoe wij het beleid in onze stad wat kunnen verbeteren.


Een van de onderwerpen waar de VVD zich al jaren zorgen over maakt is het aantal mensen dat op dit moment niet mee doet. Afgelopen week vroegen we aan de wethouder, om vooruitlopend op de agendering over werk samen met D66 en het CDA, om in elk geval per kwartaal de in- door- en uitstroomcijfers aan de raad te presenteren. We zien simpelweg dat we hier als raad bovenop moeten zitten om te zorgen dat hier focus op komt te liggen en dat we het tij kunnen keren. Dank aan de wethouder voor de toezegging om elk kwartaal bij ons terug te komen. Daarom over dit onderwerp vandaag geen motie.


Zero emissie

Wel hebben wij een motie over de zero emissie zone. Bij onze achterban, bij ondernemers, is niet iedereen blij met deze maatregel. We snappen dat dit nodig is, en daarom zullen we in elk geval goed in de gaten moeten houden wat de impact is van deze maatregel voor de huidige en toekomstige ondernemers en inwoners van onze stad, en waar nodig zal er ook moeten worden ingegrepen. 


Warmtebedrijf

Daarnaast willen dat het geld van de gemeente goed wordt ingezet. Als het gaat om het verduurzamen van woningen willen we dat we ons geld inzetten op datgene wat de meeste impact maakt. En dat kan een warmtebedrijf zijn, maar dan moeten de cijfers dit ook onderbouwen. Met de motie ‘de aanhouder wint co2’ zetten we de extra investeringen on hold totdat bewezen is dat dit de beste inzet is.


 

Weerstandvermogen

Dan het weerstandsvermogen. Toen ik in 2018 raadslid werd zag ik hoe de gemeente Eindhoven per jaar zo’n 30 miljoen ‘verbrandde’. Dit ging allemaal uit het weerstandsvermogen. 


In een tijd dat onze risico’s toenemen, dat we nu in een jaar tijd 70 miljoen extra moeten investeren in ons sociaal domein, kunnen we niet wegkijken van de risico’s die we lopen. Onze oproep is simpel, zorg dat het weerstandsvermogen weer teruggaat naar de afgesproken norm. Nu kiezen voor het uitgeven van dit geld, zorgt ervoor dat onze opvolgers weer worden geconfronteerd met drastische ingrepen, zoals we dat in 2018 moesten doen.


Klinkers in de binnenstad

Bij de kadernota diende de VVD de motie: ‘knikkers voor klinkers’ in om te zorgen dat het asfalt op het Stratumseind snel wordt vervangen door klinkers en dat de markt ook wordt meegenomen met nieuwe bestrating. Het stuk over de markt komt in de kadernota 2026 terug, maar wij zijn wel benieuwd of het met deze begroting geregeld is dat het Stratumseind verlost wordt van het asfalt? 


Woningbouw

Regelmatig hebben we hier in de raad discussie over de woningbouw. Wij weten dat we redelijk alleen staan in de roep om de 85% betaalbaarheid los te laten. Niet omdat we niet zouden willen dat 85% van de nieuwe woningen betaalbaar is, maar omdat we zien dat 85% betaalbaar, boven op de hele stapeling van eisen, onmogelijk wordt. En daarmee zien we simpelweg dat bouwprojecten niet van de grond komen of enorm vertraagd zijn. 

Wij zien dat de mensen die die woningen nodig hebben, kunnen niet langer wachten. Maar nogmaals wij weten dat we hier redelijk alleen in staan, de toekomst zal uitwijzen wie hierin gelijk had.



Want het onderwerp wonen, en het bouwen van voldoende en geschikte woningen gaat ons aan het hart. En wij maken ons daar ook boos over. Bijvoorbeeld op het moment dat we worden uitgenodigd voor een bijeenkomst van onze Eindhovense corporaties. We gingen er vol optimisme heen. Ik dacht, de corporaties gaan hun plannen vertellen, uitleggen hoe ze onze motie van vorig jaar, over 3 miljard investeren in de Eindhovense woningmarkt hebben opgepakt en aan het uitvoeren zijn. En hoe zij doen waar ze voor zijn opgericht, zorgen, namelijk dat mensen in onze stad met een kleine portemonnee een woning krijgen.


Voorzitter, niets van dat alles! Urenlang mochten wij als raad aanhoren hoe duur alles was en wat er allemaal niet kan. Door al die huilie huilie verhalen hebben we begrepen dat de oplossingen vanuit die kant niet zal komen. De oproep die de VVD richting deze corporaties doet is dan ook: Stop met die huilie huilie verhalen en doe waar je voor bent opgericht. 


Vandaag willen inzoomen op een vraagstuk dat niet per se gaat over meer woningen, maar wat gaat over de goede verdeling. Hoe kunnen we de doorstroming bevorderen? Enerzijds zien wij doorstroming door dat een jong gezin van een appartement naar een eengezinswoning kan, maar ook dat ouders waarvan de kinderen het huis uit zijn, hun grote eengezinswoning kunnen verlaten voor een appartement of in elk geval een kleinere woning. De andere doorstroming zien wij in mensen die nu in sociale huurwoningen zitten, maar daar eigenlijk te veel voor verdienen. Hoe stimuleren we deze groep om door te stromen naar een middenhuur of koopwoning?


Voorzitter, ik begon dit betoog over dromen. Dromen zijn mooi, maar uiteindelijk moeten we zorgen dat we iets doen. Dingen doen die de mensen in onze stad vooruithelpen. Wij zullen daar altijd ons steentje aan bijdragen, ook al zijn niet alle keuzes de onze.