Eindhovense ondernemers aan het woord

Op bezoek bij Martin Scherpenhuizen, eigenaar van een handelsbedrijf in groente en fruit, één van de grootste exporteurs van ons land. Een parel, vooral ook op het gebied van duurzaamheid, gevestigd op bedrijventerrein GDC in Eindhoven.

Terug in de tijd

Als jongen van 13 al ondernemend, met kisten aardbeien langs de deur voor een extra zakcentje. Belangrijkste les; ook die laatste dozen moeten goed verkocht worden anders verdampt je winst meteen. Vervolgens droomde hij van een carrière in de opties en aandelen. Maar zoals het vaak gaat bij een familiebedrijf, als je er eenmaal begint zelfs met het idee tijdelijk, kom je er niet meer weg.

Ondernemer in Brabant

Ondernemer zijn in Eindhoven, in Brabant is bijzonder. Brabanders hebben een uitstraling die ook over de grenzen heen opvalt. Professionaliteit , maar wel in combinatie met de Brabantse gezelligheid en gastvrijheid. Dat trekt aan en geldt vooral ook voor de mensen die bij Scherpenhuizen werken,  de mens staat hier centraal en dat wordt gevoeld. 

Personeel

Kwaliteit van personeel staat voorop en dan pas de functie. Als iemand bij ons past dan komt de baan vanzelf wel, maar ook hier blijft goed personeel vinden een grote uitdaging. Wat Martin mist in Eindhoven is het meedenken, vooral buiten de eigen grenzen. Scherpenhuizen, met een grote vraag naar seizoenarbeiders, voelt de verantwoordelijkheid om deze goed te huisvesten en is bereid daarin ook te investeren. 

Tegenwerking

De tegenwerking daarin is hem rauw op het dak gevallen. Met de bril van een ondernemer is dat onbegrijpelijk en teleurstellend. Martin denkt en handelt vanuit passie en lef en dat zou binnen de politiek wel eens wat anders mogen, zelfs binnen de VVD. Ook waarschuwt hij voor de enorme focus op alleen maar hightech bedrijven. 

Bedrijventerrein GDC, van oorsprong Goederen en Distributie Centrum is er niet voor niets gevestigd, een goede balans in bedrijven is een voorwaarde. Daar moet ook de aandacht voor blijven.

Wat maakt jou een goede ondernemer?

Op de vraag wat hem een goede ondernemer maakt is het antwoord simpel, namelijk kansen zien, pakken en benutten en dat blijkt ook uit de enorme groei die Scherpenhuizen de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, een omzet van meer dan een half miljard.

Lokaal ondernemerschap staat hoog in het vaandel bij Martin. Een goed voorbeeld is de kerstmarkt die het bedrijf het afgelopen jaar heeft georganiseerd met lokale ondernemers. Het eigen personeel kon inkopen met gratis verstrekte muntjes.

Het sponsoren van de voedselbank en de scouting zijn taken die voor hem vanzelfsprekend zijn.

Trots is hij natuurlijk op zijn zonen en als we kijken naar zijn bedrijf, dan draait het allereerst om de mensen. Het pand, de uitstraling en de fijne werkplek komen op de tweede plaats.

Over 5 jaar is het bedrijf nog meer gegroeid, niet om de grootste-, maar wel de “beste in vers” te zijn. Met deze slogan, gecombineerd met “Brabantse gezelligheid en een dynamiek die klopt”, eindigen we het gesprek.