Verkeerde registratie bij de overheid? Laat het corrigeren!

Veel overheidsorganisaties, zoals de gemeente, gebruiken allerlei gegevens van inwoners, ondernemers en organisaties. Het is belangrijk dat al die gegevens kloppen. Hoe zorgvuldig de overheid ook werkt, soms sluipt er wel eens een fout in de registratie van gegevens. De VVD vindt het belangrijk dat deze fouten snel eenvoudig worden hersteld kunnen worden. Dit is nu vaak niet het geval, mensen voelen zich machteloos en worden eindeloos van het kastje naar de muur gestuurd.

Een voorbeeld: een crimineel schrijft zich in op een adres waar hij niet woont, de bewoner krijgt vervolgens de deurwaarders aan de deur die op zoek zijn naar deze crimineel. Een situatie die behoorlijk intimiderend is. Maar deze persoon die je niet kent uitschrijven dat kan nu niet zomaar.

Daarom vindt de VVD het goed dat Eindhoven zich aansluit bij het initiatief Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO), zo helpen we inwoners, bedrijven en overheidsorganisaties bij het corrigeren van een fouten in een overheidsregistraties. Via het Meldpunt kunnen overheidsinstanties elkaar snel vinden, en als blijkt dat organisaties elkaar tegenwerker of dat het oplossen stroperig en traag gaat dan kan het MFO doorpakken en ook over regels heen stappen.

Het MFO helpt niet alleen om ervoor te zorgen dat overal de juiste gegevens zijn geregistreerd, de organisatie helpt ook bij de gevolgen van het gebruik van foute gegevens (zoals aanmaningen en boetes). Zo lang er nog geen oplossing is, doen ze er alles aan om te zorgen dat jij niet verder in de problemen komt. Is de oplossing bereikt, dan helpen ze waar mogelijk bij het herstellen van de gevolgen. Een overheid die met 1 stem spreek, mensen niet van het kastje naar de muur stuurt, maar voor inwoners werkt dat is ons doel als VVD.

Kijk voor meer informatie op www.rvig.nl (zoek op MFO).
Direct naar het meldpunt? Klik hier: 
Melding doen bij het MFO | Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties | Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (rvig.nl)