Stedelijke economie

Het MKB is de motor van de Eindhovense economie. Zij creëren banen.

De topbedrijven in deze regio hebben behoefte aan zowel knappe koppen, als goede vaklieden. Daarnaast nemen zij ook weer diensten af bij andere bedrijven op het gebied van schoonmaak, financiële dienstverlening, horeca, beveiliging, etc. Vooral voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) is dit van onschatbare waarde.

Investeren in de top van onze economie is dus goed voor iedereen in Eindhoven. Tegelijkertijd moet er voldoende aandacht voor de breedte blijven. Het midden- en kleinbedrijf is de motor van de lokale economie en dus de plek waar werkgelegenheid gecreëerd wordt. Een goede relatie met deze sector is dus belangrijk.

Ook wil de VVD een actieve rol van de afdeling Economische Zaken bij het aantrekken van vernieuwende en onderscheidende bedrijven in onze stad. Tegelijkertijd dient de stad als living lab. Innovatieve concepten worden in Eindhoven direct met de gebruikers getest.

De landelijke trend dat er meer Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP-ers) bijkomen, is ook in Eindhoven goed merkbaar. ZZP-ers zijn een belangrijk onderdeel van de stedelijke economie. De VVD wil ondernemers de ruimte geven, o.a. door het aantal regels te beperken. Bovendien kan het starten van een eigen onderneming een manier zijn om uit een uitkering te komen.

Om versnippering binnen het economisch domein tegen te gaan wordt er niet verder bezuinigd op de afdeling EZ. Relevante functies vanuit andere afdelingen worden gebundeld bij de afdeling EZ.

De VVD is er voorstander van om het onlangs voor de horeca ingevoerde ondernemingsdossier ook bij andere branches in te voeren.

In Eindhoven worden bedrijven gestimuleerd mensen aan te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Eindhoven wil markten die meegaan met hun tijd en passen bij Eindhoven. Daarom gaan we experimenteren met verzelfstandiging, bieden we ruimte aan nieuwe concepten en geven we marktondernemers meer vrijheid om hun waren aan te bieden.