Opkoopbescherming klinkt leuk maar….

Begin dit jaar is de overdrachtsbelastingen bij voorkoop van woningen naar 8% gegaan. In veel gevallen is het voor beleggers ineens niet rendabel meer om woningen op te kopen. Dat zien we terug in de cijfers want op dit moment gaan bijvoorbeeld 50% van de verkochte woningen naar starters. De invoering 8% overdrachtsbelasting heeft veel effect en hier zijn we als VVD blij mee!

Toch kwam het college alsnog met een extra opkoopbescherming regeling voor woningen tot 350.000 euro. Deze regeling betekend dat als beleggers een woning kopen ze een vergunningen moeten aanvragen om deze te mogen verhuren. Deze vergunning wil de gemeente dan niet geven waardoor in theorie de woning beschikbaar zou zijn voor starters. Het college kan niet concreet aangeven wat ze verwachten te bereiken met deze regeling. Grote projecten en nieuwbouw worden niet geraakt, het gaat echt alleen over bestaande woningen. Echter de wet kent genoeg uitzonderingen waardoor beleggers alsnog woningen kunnen kopen en verhuren. Zo moet er bijvoorbeeld een vergunning gegeven worden als de verhuurder (op papier) aan familie verhuurd. In de ogen van de VVD is deze regeling te laat, niet effectief en erg lek.

Wel is deze regeling erg duur, het opzetten van een systeem van vergunningen en de rechtszaken die zullen volgen. De kosten voor handhaving en controle of iedereen de vergunning aanvraagt zijn niet inzichtelijk en zijn goed niet geregeld. Dus weer een regeling waarbij de mensen die zich aan de wet houden een verbod krijgen en foute verhuurders vrij spel omdat er niet over handhaving is nagedacht. De mensen met de expertise om te handhaven op deze regels zijn de mensen die nu worden ingezet op woonoverlast en de aanpak van foute verhuurders. De VVD ziet liever dat het geld wat nu in de papierwinkel van een nieuw vergunningensysteem direct ingezet wordt om foute verhuurders aan te pakken.

Maar zit het college dan echt zo fout? Het is een feit dat deze regeling de bouw van woningen niet vooruit helpt. Dit is het enige middel dat echt starters en huurder helpt, meer aanbod! Mogelijk zal een enkele belegger worden afgeschrikt. En mogelijk zal dan een starter de woning krijgen, we gunnen dit deze starter van harte. Er zijn nog steeds enorm veel kopers voor iedere woning die op de markt komt ook starters overbieden elkaar. Maar dit betekend ook dat er een woning (of een aantal studentkamers) minder verhuurd kan worden. In het laatste kwartaal van 2021 stegen de huurprijzen in Eindhoven 11,7%, de grootste stijging van heel Nederland. De winst van een starter betekend minder woningen voor huurders. Een regeling die zo duur is met zo veel gaten waarbij de winst van starters ten koste gaat van huurders is geen goed idee.

Andere partijen gaven aan dat “we alles moeten doen” om starters te helpen. Op vragen en argumenten van de VVD waarom ze denken dat deze regeling effectief is en wat het betekend voor bijvoorbeeld huurder en studenten kwam geen antwoord. Wel kregen verhuurders veel verwensingen naar hun hoofd van deze partijen. Terwijl zij juist een grote rol hebben bij het oplossen van de wooncrisis en leveren van betaalbare woonruimte. En ja nogmaals er zijn ook foute verhuurders, deze moeten we aanpakken. Het college heeft in het proces zo gestuurd dat studenten, verhuurders en huurders hun stem niet mochten laten horen. De VVD wil graag alsnog een gesprek met deze partijen om te horen wat deze regeling betekend in hun leven. Ook heeft het college een toezegging gedaan dat ze het beleid evalueren zodat we kunnen zien of de regeling wel of niet effectief was. Als we niet kunnen voorkomen dat er loze regels worden ingesteld kunnen we nog wel zorgen dat ze op termijn verdwijnen. De VVD blijft voor regelingen stemmen die mensen helpen, we stemmen voor bouwplannen en hebben extra capaciteit gevraag en gekregen om bouwprojecten te versnellen. De VVD heeft als enige partij tegen dit voorstel gestemd op de inhoud en om die inwoners die de prijs betalen voor dit voorstel een stem te geven.