VVD blij met steunmaatregelen culturele basisinstellingen.

De deuren van culturele instellingen zijn al weken dicht; geen bezoek aan een museum en geen mogelijkheid om naar een concert te gaan. De Eindhovense cultuursector is stevig geraakt door de coronacrisis doordat inkomsten wegvielen en vaste lasten doorliepen. Gelukkig konden we toch af en toe op een andere manier genieten van cultuur: een digitale rondleiding, podcasts of een online bijeenkomst voor amateurkunstenaars.

Om een aantal - voor Eindhoven belangrijke en vitale, culturele basisinstellingen - extra te ondersteunen heeft het college met VVD wethouder Monique List 3,15 miljoen euro gereserveerd. De steun gaat naar Parktheater Eindhoven, Muziekgebouw Eindhoven, Stichting Effenaar, Stichting Plaza Futura, Stichting Eindhoven Museum en Centrum voor de Kunsten Eindhoven. Voor de eerste vier instellingen gaat het om een matching van geld dat vanuit het Rijk beschikbaar komt. Eerder heeft het college al allerlei coulancemaatregelen getroffen voor culturele instellingen, zoals een lagere subsidieprestatie ter compensatie van de sluiting van de instelling.

Heel langzaam gaan culturele instellingen weer open in de nieuwe anderhalvemetersamenleving: vorige week de Bibliotheek, begin juni het Van Abbemuseum en het Eindhoven Museum. Wie weet moeten we er met z’n allen wel aan wennen dat dit het nieuwe normaal is. Voor meer informatie lees het voorstel.