Steun in de rug voor inwoners die samen willen bouwen

Op 19 december lag een voorstel voor over een betere samenwerking binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven. Volgende dit voorstel zal er in het Stedelijk gebied een loket worden ingericht om bijzondere bouw- en woonvormen te faciliteren.

Steun in de rug voor inwoners die samen willen bouwen

Op 19 December lag een voorstel voor over een betere samenwerking binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven. Volgens dit voorstel zal er in het Stedelijk gebied een loket worden ingericht om bijzondere bouw- en woonvormen te faciliteren.

Aflopen jaren zijn wij verschillende keren benaderd door CPO’s (collectief particulier opdrachtgeverschap) die op weg naar hun droom te realiseren tegen problemen aan liepen en bij ons uit kwamen.

Het leven van een CPO is niet eenvoudig; je wil gaan bouwen of renoveren, maar de mensen waarmee je dit wil realiseren moet je op een heel andere manier leren kennen. Bijvoorbeeld als bouwpartners en niet alleen als vrienden. Je begeeft je namelijk in de wereld van bouw en ontwikkeling. In de motie kunt u lezen dat de manier waarop wij  als gemeente gronden en gebouwen verkopen ook niet helpt. Dit is niet vreemd, gezien we ons meer richten op professionele projectontwikkeling. Vandaar deze motie, om het leven van CPO’s makkelijker te maken.

We hebben gevraagd om te kijken of de mogelijkheid bestaat de procedures te veranderen, zodat CPO’s een betere kans maken. Wij weten dat dit niet eenvoudig is en daarom hebben we zo min mogelijk voorgeschreven hoe dit moet. We vragen het college hier samen met onze partners binnen het Stedelijk gebied naar te kijken.

Uiteindelijk hopen wij als VVD dat het meer mensen lukt om zelf hun woonwensen vorm te geven. Zodat wij als gemeenschap hiervan mee kunnen profiteren. Een verbetering van sociale structuur in wijken, levensloopbestendige woningen, en een extra groep mensen die het woning tekort aanpakken. Deze motie is aangenomen in de vergadering van 19 December.

Joost de Jong, VVD raadslid