Uitval minderjarige studenten door hoge kosten leidt tot vragen

Voor 18+-studenten is het sociaal leenstelsel beschikbaar om de gemaakte studiekosten te dekken. MBO’ers beginnen eerder en hiervoor is het kindgebonden budget beschikbaar. Stichting Leergeld meldt ondanks dat budget dat deze MBO-studenten vaak financieel in de problemen komen. De VVD wil graag van het college weten of dat ook in Eindhoven het geval is en wat het college daaraan kan doen.

Bespreking met MBO-onderwijs
Raadslid Marcel Punte en commissielid Saskia Wempe willen graag van het college weten wat de situatie in Eindhoven is, of het beeld correspondeert met het persbericht van Stichting Leergeld. Indien dat dat het geval is, willen beide VVD’ers van het college weten of zij daarom in gesprek gaat met de MBO-instellingen om te kijken hoe zij de studenten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.

Gespreid betalen of voorschot lenen voor 18-minners
“De VVD is van mening dat er mogelijkheden moeten zijn voor bijvoorbeeld een gespreide betalingsregeling of het beschikbaar stellen van een voorschot door de overheid, ” zeggen de indieners. Met het sociaal leenstelsel is dit immers bij de volwassen studenten wel het geval, en de VVD wil graag meedenken over hoe we dit ook aan de minderjarige studenten kunnen bieden. Het budget van 800 euro blijkt niet toereikend te zijn, en het financiële tekort leidt tot uitval van de studenten. “Dit moeten we niet willen; leerlingen die willen studeren, moeten daartoe ook de kans krijgen,” aldus de VVD.