Betaald parkeren in Meerhoven

Afgelopen week was ik in Meerhoven op een door de gemeente georganiseerde bewonersavond. De aanleiding waren de plannen van de wethouder mobiliteit, Jannie Visscher, om betaald parkeren in te voeren in de wijk.

Sinds Eindhoven Airport haar groeispurt heeft ingezet neemt de parkeeroverlast hand over hand toe. Het aantal parkeerplaatsen heeft in de verste verte geen gelijke tred gehouden met de groei. En parkeren op de officiële parkeerplaatsen is duur. Zeker in vergelijking met de vaak belachelijk lage prijs waarvoor de low cost carriers (budgetmaatschapijen) hun klanten door Europa vervoeren. Tegelijkertijd worden commerciële parkeeraanbieders door de gemeente te vuur en te zwaard bestreden. Zij leveren immers geen geld op voor de Airport en haar aandeelhouders, waaronder de gemeente Eindhoven.

Inmiddels heeft een aanzienlijk deel van de passagiers maar ook het personeel uitgevonden dat je veel beter in de wijk, in de buurt van een bushalte, gratis kunt staan en vervolgens voor tweemaal anderhalve euro op en neer voor de deur van het vliegveld wordt afgezet.

Het gevolg laat zich raden, bewoners in de buurt van een bushalte zien vaak wekenlang dezelfde auto de parkeerplaats voor hun eigen deur bezet houden. Heel frustrerend.

Daarvoor zijn veel oplossingen te verzinnen, zoals een blauwe zone met maximale parkeerduur. Maar helaas, het beleid van de gemeente kent maar een smaak en dat is betaald parkeren. Bewoners mogen dan een vergunning kopen. Relatief gunstig geprijsd maar duurder voor een bezoekerskaart of een tweede auto.

Het was stampvol in de gymzaal van de Startbaan. Iedereen was boos. Mensen die er al meer dan tien jaar wonen en de luchthaven hard hebben zien groeien voelen zich gepakt omdat zij de overlast ervaren terwijl de veroorzaker, Eindhoven Airport, winst maakt en zij nu voor de oplossing van de problematiek via hun portemonnee moeten opdraaien.

Maar SP-wethouder Visscher was onvermurwbaar.

De bewoners willen dat de luchthaven de eerste vergunning per gezin betaald maar verder dan een toezegging voor het eerste jaar gratis is de bewonersvereniging in de onderhandelingen niet gekomen.

En dus gaat er volgends standaard recept een enquête gehouden worden. Meer dan de helft moet zich uitspreken en als meer dan de helt daarvan voor is, dan wordt er betaald parkeren ingevoerd. Klinkt redelijk en eerlijk. Maar er zit een addertje onder het gras.

Weliswaar wordt in een keer de hele wijk ondervraagd maar de resultaten worden per straat bekeken. Dat betekent natuurlijk dat de straten dicht bij de bushaltes voor betaald parkeren zijn en de rest niet. Iedereen blij, lijkt het. Maar naar verloop van tijd ervaren de bewoners direct grenzend aan het betaalde gebied de problematiek op hun beurt. Dus kiezen zij ook voor betaald parkeren. Vervolgens zijn de volgende straten aan de beurt en het circus herhaald zich. En na verloop van tijd heeft heel Meerhoven betaald parkeren. Het is meer dan waarschijnlijk dat er een andere uitkomst zal zijn als de resultaten van de enquête in een keer voor de hele wijk meegeteld worden.

Heel slim en handig van de gemeente of een democratische fopspeen? Het oordeel is aan u.