Startschot voor Mariënhage; VVD steunt plan

Tijdens de raad van 12 juli heeft de VVD zich hard gemaakt om te zorgen dat de plannen voor Mariënhage door kunnen gaan. Mariënhage is een bekend stukje Eindhoven, onder meer een prachtig klooster en kapel in het centrum zijn overblijfselen van het klassieke Eindhoven waar niet veel meer van over is.

© eindhoven.nl

Waarom dit plan?
Mariënhage is eigendom van de gemeente, en de gemeente zorgt niet altijd goed voor haar monumenten. In het geval van Mariënhage was door gebrekkig onderhoud de restauratie zo duur geworden, dat de gemeente het eigenlijk niet meer kon betalen. Daarom was de samenwerking met Dela een prachtige uitkomst. Als de gemeente een bijdrage (1,8 miljoen) aan het plan zou doen, zou Dela ook investeren (19 miljoen). Het monument wordt hersteld en toegankelijk voor iedereen in Eindhoven. Dela zal onder meer een congrescentrum en hotel vestigen in de gebouwen, de tuinen worden publiek toegankelijk.

Financiën
Een probleem is dat de 1,8 miljoen die de gemeente moet bijleggen er niet is. We vermoeden wel dat we aan het einde van het jaar wat geld overhouden (alhoewel de gemeente wel weer meer geleend heeft). Voor de VVD is het een zwaarwegend principe dat je geld wat je niet hebt, niet kan uitgeven. Echter de kans van terugverdienen is zo groot, en de kans om nu dit monument een toekomst te geven en toegankelijk te maken is zo aantrekkelijk voor de stad, dat we hebben gekozen om toch een voorschot op te nemen. Door extra toeristenbelasting en de stijging in de OZB-waarde van het gebied verdient de gemeente dit geld in enkele jaren terug.

Fietsbrug over Dommel
De VVD heeft tevens gevraagd of het college zich wil inspannen voor een brug over de Dommel bij Mariënhage. Deze brug legt een voet en fietsverbinding van Mariënhage, het NRE-terrein en de achtergelegen wijken naar het centrum en zorgt dat we deze terreinen goed ontsluiten. Deze brug dient als een uithangbord voor het monument en deze maakt het gebied echt af. Het college heeft toe gezegd dat ze aan de slag gaat om deze brug vorm te geven.