VVD stelt vragen over huisvesting statushouders

De stroom van vluchtelingen vanwege de situatie in het Midden-Oosten stelt ook Eindhoven voor keuzes. Joost de Jong, raadslid, stelt daarom een aantal vragen aan het college hierover, specifiek over de huisvesting van de statushouders (vluchtelingen die op humanitaire gronden asiel verleend hebben gekregen).

Joost de Jong heeft over deze situatie zijn inbreng gedeeld en heeft ook een interview bij Studio040 gegeven.

"Deze week heeft de VVD vragen gesteld over de huisvesting van statushouders in het het stedelijk gebied Eindhoven (en de stad Eindhoven in het bijzonder). Het is immers een gigantische opgave om dit jaar: ongeveer 1600 statushouders huisvesten. Maar wie het nieuws heeft gevolgd kan niet door verrast zijn door deze opgave."

Samenstelling statushoudergezinnen
"Als reactie hierop heeft het college het "regionaal huisvestingsplan statushouders" ondertekend. Hierin staat onder andere dat Eindhoven zich vooral richt op één- en twee-persoonsgezinnen (de alleenstaande mannelijke statushouder), dit zou beter zijn gezien de samenstelling van de woningvoorraad in Eindhoven. Gezinnen zullen hoofdzakelijk in de regio worden gehuisvest. De VVD vindt dit erg vreemd, want door het steeds kleiner worden van de gemiddelde gezinsgrootte zouden er juist meer gezinswoningen (gedeeltelijk) leeg moeten staan. We zouden dus ook een meer diverse en evenwichtige (man, vrouw, kind) groep statushouders naar Eindhoven kunnen halen. Deze groep zou volgens de VVD minder weerstand op roepen en kan makkelijker zijn draai vinden in onze stad."

Aantal woningen beschikbaar voor statushouders
"Ook qua aantal woningen hebben we vragen gesteld. Immers het aantal corporatie woningen dat aan statushouders wordt toegewezen kan dit jaar groeien naar 50%. Hier komen de spoedeisende aanvragen voor een woningen nog bovenop, bijvoorbeeld door scheidingen. Dan kun je je afvragen of er dadelijk nog wel ruimte is voor anderen? Heb je nog kans op een woning als je geen statushouder of spoedgeval bent en indien je geen particuliere huur kan betalen? Of kom je dan automatisch alleen in aanmerking voor de duurste woningen welke je mogelijk ook niet kan betalen? Het steekt extra dat het college een streep heeft gezet door het project Summa College waar 500 goedkope woningen gerealiseerd zouden worden. Ook andere mogelijkheden die de woonkrapte zouden kunnen verlichten heeft het college net moeilijker gemaakt (o.a. woningsplitsing)."

VVD wil goede spreiding en communicatie met buurten
"Het college heeft dit plan getekend en de stad in gestuurd zonder duidelijk te maken hoe we hier in Eindhoven mee om gaan. Hoe gaan we statushouders spreiden over de stad? Welke concentraties statushouders willen we binnen een straat/wijk? Wat verwachten we en wat doen we voor de omwonenden? De VVD wil voorkomen dat Eindhovenaren geconfronteerd worden met plaatsing van (grote) groepen statushouders. Op tijd communiceren en de denkkracht van de stad gebruiken is nodig om tot de beste oplossing te komen. Mogelijk is het hier al te laat voor aangezien we al ruim in 2016 zitten. Communicatie met de buurten en de raad over concrete voorstellen hebben we ook nog niet gehad. We hebben het college dus aangespoord om aan de slag te gaan en snel met concrete plannen en voorstellen te komen."